Každý rok si nechávají tisícovky mužů po celém světě narůst knír. Není to však jen otázka stylu. Jde o upomínku na kampaň Movember, která má za cíl změnit pohled na mužské zdraví. Pánové totiž umírají v průměru o pět let dříve než dámy, a často jsou příčinou jejich skonu onemocnění, jimž se dalo včasnou diagnostikou předejít. Cílem kampaně je přitáhnout pozornost, informovat, motivovat a vybrat peníze.
Název Movember vznikl spojením anglického výrazu pro knírek – moustache – a měsíce listopadu – November. S nápadem zorganizovat akci na podporu mužského zdraví, přišla parta kamarádů z Austrálie a kampaň nyní funguje celosvětově. V Čechách akci organizuje Nadační fond Muži proti rakovině. “Movember je každoroční osvětová kampaň upozorňující na nebezpečí rakoviny varlat, prostaty a psychické problémy s tím spojené. Princip je velmi jednoduchý. Každý muž, který si nechá během listopadu narůst knír, pomáhá ve svém okolí šířit důležitou zdravotní osvětu,” vysvětluje Jirka Hofreitr, koordinátor Nadačního fondu Muži proti rakovině.
Dary vybrané v rámci kampaně slouží na výzkum onemocnění rakoviny prostaty a varlat, část z nich putuje také na osvětu a prevenci těchto nemocí.
Smutný žebříček
Ve výskytu zhoubných nádorů v Evropě, zaujímá Česká republika místo v první desítce. Ročně si vyslechne diagnostiku rakovina prostaty přibližně 8000 mužů. Zhoubné nádory tvoří druhou nejčastější příčinu úmrtí občanů naší republiky hned po kardiovaskulárních chorobách. Počet pacientů se zhoubnými novotvary se přitom každý rok zvyšuje.
Jak se zapojit a existují pravidla?
Princip kampaně není složitý. Muži se na začátku měsíce oholí a po zbytek listopadu už na žiletku příliš nesáhnou. Cílem je nechat si narůst knír, přitom tváře a brada musí zůstat hladké. A je úplně jedno, jak budou vousy ve výsledku vypadat – zda budou krásně husté, zakroucené nebo bude knírek řídký. Hlavní myšlenkou je upoutat pozornost! A co dál? Pak už se jen stačí zaregistrovat na stránkách Movemberu, nafotit a nahrát selfíčka s knírem, darovat finanční prostředky, šířit osvětu a zajít k lékaři na preventivní prohlídku.
A co ženy? Mohou se přidat?
Ano, i něžné pohlaví se může do kampaně zapojit a není třeba, aby jim horní ret zdobily kníry. Cílem kampaně u žen je ujít nebo uběhnout během listopadu 60 km. Číslo to není náhodné, poukazuje na fakt, že každou hodinu zemře na světě 60 mužů vlastním přičiněním. Movember totiž neřeší jen rakovinová onemocnění, ale také psychické zdraví mužů, které může vážná nemoc značně ovlivnit.