Prověřit vztah veřejnosti k alkoholu, snížit jeho konzumaci v populaci, informovat a změnit zaběhnuté návyky, to jsou jedna z hlavních témat 11. ročníku kampaně Suchej únor, která letos cílí také na kreativitu.
V České republice rizikově pije více než milion lidí, což je značně alarmující. Zapojit se do projektu a otestovat svůj vztah k alkoholu letos mohou opět jednotlivci i firmy. V loňském roce se do výzvy zapojilo 900 tisíc lidí a i tentokrát se mohou zájemci registrovat na stránkách www.suchejunor.cz.
“Zkusit měsíc bez alkoholu vypadá na první dobrou jednoduše. Jenže ve skutečnosti je za tím odvaha zkusit něco nového, schopnost podívat se upřímně sám na sebe, síla vykročit ze zajetých kolejí a jít svou vlastní cestou. To všechno se dá říct taky o umění: z dálky možná žádná velká práce, ale ve chvíli, kdy člověk sám čelí prázdnému plátnu, světlu na jevišti nebo bílé stránce, chápe hodnotu díla úplně jinak. V Sucháči si myslíme, že svoje umění může objevit každý – hledá-li mimo vlastní hranice všednosti a komfortu,” popisuje letošní téma manažer kampaně Petr Freimann.
Vztah alkoholu a umění
Jedno z hesel akce pro rok 2023 zní “Nepít je umění”, a právě umění je propojujícím prvkem letošního ročníku. Tvůrčí práce totiž může hrát velmi důležitou roli v léčebném procesu, ať už jde o závislosti různého druhu či jiné duševní trable. Lidé si tak mohou na webových stránkách “Sucháče” nejen otestovat svůj vztah k alkoholu a míru závislosti, navíc se lze i aktivně zapojit a předvést vlastní uměleckou tvorbu. Dílka stačí nafotit, natočit, nahrát, namalovat, vysochat a sdílet s ostatními.
A jak se dívají na vztah umění a alkoholu odborníci? Někteří lidé vnímají alkohol jako spouštěč tvůrčí kreativity, PhDr. Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví však poukazuje na rizika: “Je alkohol inspirující múzou uvolňující imaginaci a tvůrčí fantazii, nebo destruujícím démonem ničícím tvůrčí potenciál i rodinné a sociální vztahy umělce? Vzpomínám na knihu Toma Dardise o alkoholu v životě a tvorbě čtyř velkých amerických spisovatelů, Faulknera, Fitzgeralda, Hemingwaye a O’Neilla. Na počátku jejich tvůrčí dráhy byl alkohol vnímán jako benefit stimulující jejich uměleckou produktivitu, postupně však vedl nejen k erozi jejich talentu, ale i k vážným duševním poruchám. Výjimkou ze jmenované čtveřice byl jen O’Neill, který v 38 letech přestal pít a poté napsal své nejslavnější hry. I u nás máme mnoho vynikajících umělců, kteří by mohli vypovídat (a někteří i vypověděli) o tom, co jim alkohol dal a vzal. Těším se, že nás snad něco z toho obohatí v letošním ročníku Sucháče,” osvětlil téma odborník.
Dopad Suchého únoru
Průzkumy ukazují, že kampaň Suchej únor má mezi lidmi značný pozitivní vliv. Zná ji 84% české populace ve věku nad 18 let a více než polovina dotazovaných dokázala po “Sucháči” snížit spotřebu alkoholu. Třetina ze zúčastněných dokonce omezila pití dlouhodobě.
Jaké benefity čekají na ty, kteří se do kampaně zapojí? Kromě osobní hrdosti, čisté hlavy a lepšího spánku je to také vděčná peněženka, více energie, omezení kouření, ale i kila dolů! Více informací o projektu, dopadech konzumace alkoholu i o možnostech léčby naleznete na webových stránkách kampaně.
Zdroj: Suchejunor.cz